-
Anne-Karin Furunes at Spazio Thetis in Venice
EXHIBITION : April 17 - November 24, 2019
Anne-Karin Furunes is participating in the exhibition FRIENDS Artist, Curators & Gallerists for Spazio Thetis in Venice, Italy with the work Kongsbreen, Svalbard, Norway 2003. Longitude:12.90093, latitude: 78.92.92104, 2019.
Curator: Elena Povelatto, Galleria Traghetto Installed by Kalle Eriksson
-
Concierto arquitectónico "Fear of the Object", Museo Diego Rivera-Anahuacalli, Mexico City
Kjell Bjørgeengen, Chris Cogburn, Judith Hamann, Juan García
Concierto arquitectónico "Fear of the Object",
Museo Diego Rivera-Anahuacalli, Mexico City
May 16, 2019
-
Gertsch - Gauguin - Munch
Cut in Wood 12.05 - 22.09.2019
On the occasion of the upcoming 90th birthday of Franz Gertsch, MASI invites the artist to plan an exhibition devoted to his oeuvre. This has led to a remarkable and striking meeting between Gertsch's outstanding woodcuts and the wood engravings by two artists whom he regards as much more than simply pioneer revolutionaries of xylography, Paul Gauguin and Edvard Munch. Despite their historical distance and stylistic divergences, these three artists display profound and unexpected affinities, which extend far beyond the technique they share.
-
Are Blytt & Dirk Steven, "Beautiful Wreck" at MLF Marie - Laure Fleisch in Brussels
OPENING : Thursday, February 28, 6pm to 9pm
EXHIBITION : March 1 - April 13, 2019
MLF l Marie-Laure Fleisch is pleased to announce the exhibition BEAUTIFUL WRECK, a duo show with Norwegian artist Are Blytt and German artist Dirk Stewen. This is not only the first occasion the artists have had to exhibit together, but also the first time they are each showing in Brussels. Both using photographic, text-based, and abstract materials, Blytt and Stewen are keen observers of the world around them, presenting their findings to the viewer without judgement, preferring to create an opening to the world outside of the gallery. These two artists bring our attention to certain aspects of humanity, such as desires, flaws or quirks. Working primarily with paper, in the case of Dirk Stewen, or with painted canvas, in the case of Are Blytt, neither artist limits himself to traditional methods, addressing their support with a mixed media approach which creates delicate and poetic relationships and tensions between the various elements.
-
Candida Höfer på SKNY 2. februar – 16. mars 2019
2. februar 2019 - 16. mars 2019
Candida Höfer stiller ut sin soloutstilling In Mexico på Sean Kelly Gallery i New York.
-
-
Thomas Struths soloutstilling Nature & Politics åpner 1. februar hos MAST Foundation i Bologna
1. februar - 28. april 2019
-
Are Blytt og Christian Tony Norum deltar på gruppeutstillingen Olje og Begjær på Blomqvist
Vernissage torsdag 10.januar kl.18
Josefine Lyche, Sverre Bjertnes, Mona Orstad Hansen, Yngve Benum, Christer Glein, Jorunn Hancke Øgstad, Fredrik Værslev, Bjørn Båsen, Liv Ertzeid, Michael Marman, Sebastian Helling, Ingrid Toogood, Tyra Tingleff, Christian Tony Norum, Munan Øvrelid, Lars Monrad Vaage, Marianne Wiig Storaas, Marius Martinussen, Apichaya Wantiang, Are Blytt, Henrik Olai Kaarstein, Janne Gill Johannesen, Mads Andreas Andreassen, Sveinung Unneland, Lars Morell, Liv Tandrevold Eriksen, Steinar Haga Kristensen, Audar Kantun
Utstillingsperiode 11.01 - 02.02
«Why are conceptual artists painting again? Because they think it’s a good idea.» Denne kunstteoretiske vitsen ble formulert av den nederlandske kritikeren Jan Verwoert i et essay i 2005, og skulle vise seg å være en svært god pekepinn for hvor kunsten da var i ferd med å utvikle seg. De siste ti årene har maleriet vært viet en enorm «fornyet» oppmerksomhet også i de deler av kunstfeltet hvor man lenge ikke var «interessert» i maleriet som kunstform. Fra rundt 2007 eksploderte fokuset på maleriet, både markedsmessig og kritisk. Mye av det som ble skrevet ble relatert til forestillingen om «crapstraction» og «zombieformalisme», uttrykk som ble gjort allment kjent via den amerikanske kritikeren Jerry Saltz i 2014. Her var det snakk om nonfigurativt maleri av ofte lav kvalitet, gjerne utført av kunstnere som ikke tidligere hadde hatt sitt virke med maleriet som uttrykksform. Maleriene ble produsert i store, lett omsettelige serier og pumpet ut til stadig høyere priser fra galleriene, ofte i kombinasjon med utstrakt «flipping» i auksjonsmarkedet. Også i Norge så vi i denne perioden at maleriet som kunstform var gjenstand for en økt interesse, og Nasjonalmuseet presenterte blant annet utstillingen «An appetite for painting» i 2014. Her var det imidlertid fremdeles viktig å rettferdiggjøre maleriet via «konseptuelle» argumenter, og om «appetitten» var tilstede så var den kanskje ikke spesielt glupsk. Parallelt med kunstfeltets skiftende trender og strømninger, er det etter hvert blitt tydelig at maleriet som sådan er høyst motstandsdyktig mot alle reduserende forsøk på å lese det inn i de til enhver tid «relevante» kunstfaglige problemstillinger. Det er kanskje fristende å si at «maleriet» består uavhengig av oppmerksomheten det vies og til tross for dets publikum. Snarere består det på grunn av en helt annen gruppe, nemlig malerne selv. Og da gjerne de som er «malere», og ikke «kunstnere som maler» fordi det er en god idé. «Olje og Begjær» er en utstilling der vi ønsker å fremheve et utvalg innen denne konstante strømmen av maleri som tillater seg å være maleri, uten å unnskylde seg via koblinger mot kunstfeltets øvrige diskurser.
-
Nominerte til Årets Kunst, Eirik Senje "Andre mennesker" og Silje Linge Haaland "Kø"
Osloprisen for Årets kunst gis til en utstilling som har utmerket seg spesielt i byens kunstscene.
-
FEAR OF THE OBJECT, Kjell Bjørgeengen | Ingar Zach | Chris Cogburn
-
Silje Linge Haaland
Kø, Kabinettet, Kunstnerforbundet 20.09 - 21.10.2018
-
FRANZ GERTSCH: POLYFOCAL ALLOVER
Sep 19 - Dec 02, 2018, Swiss Institute Contemporary Art New York
Polyfocal Allover is the first institutional painting survey of Swiss artist Franz Gertsch (b. 1930, Mörigen) in the United States. The exhibition explores Gertsch’s decades-long commitment to capturing life in portraiture, primarily through photorealist paintings and woodcut prints.